تکنولوژیست جراحی

لیپو ساکشن و عوارض شناخته شده آن

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۴۵ ب.ظ

 

یکی از مواردی که امروزه مورد توجه افراد جامعه قرار گرفته عمل های ترمیمی مثل لیپوساکشن می باشد که خود از درجه حایز  اهمیتی برخوردار می باشد و برای اطلاع یافتن از جزییات این عمل و عوار احتمالی آن توصیه می شود در ادامه مطلب لیپوساکشن و عوارض شناخته شده آن را کامل مطالعه فرمایید.

عمل لیپوساکشن و لیزر لیپولیز بدن

لیپوساکشن (که به نام لیپوپلاستی نیز شناخته می شود) یکی از رایج ترین روش های زیبایی بدن در ایران است. لیپوساکش شامل حذف انتخابی بافت چربی از بخش های مختلف بدن با استفاده از برش های ریز است. در نتیجه باعث ایجاد ظاهر صاف تر و یکنواخت تر با کمترین زمان نقاهت می شود.

آیا لیپوساکشن و لیزر لیپولیز روشی مناسب برای من است؟

رژیم غذایی و ورزش باعث سوختن چربی می شوند. اما راهی برای خلاص شدن از چربی های اضافی در مناطق خاص وجود ندارد. برخی از بخش های بدن چربی را ذخیره می کنند. وقتی از طریق رژیم و ورزش وزن خود را از دست می دهید، بدن شما چربی را به صورت تعیین شده ای بر اساس ژنتیک شما از دست می دهد.

وقتی بقیه بدن لاغرتر می شود مناطق انباشته از چربی واضح تر می شوند. در خانمها این مناطق در اطراف ران ، شکم، پشت و پهلو است. در مردان این بخش ها بیشتر در پهلو و شکم هستند. لیپوساکشن با از بین بردن بافت های چربی در مناطق موردنظر به صورت انتخابی عمل می کند.

گاهی لیپوساکشن تنها راه برای خلاص شدن از این مشکلات است، بدون اینکه وزن زیادی کاهش یابد. اگر نیاز به حذف موضعی چربی دارید، لیپوساکشن روش مناسب برای شماست.

اگر در بخش هایی از بدن خود چربی ناخواسته دارید که علیرغم استفاده از رژیم و ورزش همچنان سر جای خود هستند؛ شما کاندید لیپوساکشن هستید. کاندیدهای لیپوپلاستی معمولا چاق نیستند بلکه در برخی مناطق انباشت چربی دارند.

بیماران باید BMI (شاخص توده بدنی) کمتر از 35 و ترجیحا کنتر از 30 داشته باشند. با افزایش BMI، نتیجه مطلوب نخواهد بود و ریسک مشکلات افزایش می یابد. یک نکته مهم که باید درنظر گرفت وضعیت پوست است.

بیمارانی که خاصیت کشسانی یا ارتجایی پوست آنها کم است یا اسکار زخم دارند، کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند. این عمل می تواند در بیماران پیر یا جوان انجام شود.

 

ملاحظات مهم درباره لیپوساکشن

روشی برای کاهش وزن نیست :

لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن نیست. اگرچه تاثیرات آن بر ظاهر شما قابل توجه است اما وزن واقعی چربی برداشته شده نسبتا اندک است.

به سلولیت(فرو رفتگی های پوست) کمک نمی کند:

لیپوساکشن به سلولیت کمک نمی کند. سلولیت وضعیتی است که در نزدیکی سطح پوست روی می دهد. لیپوساکشن در نزدیکی سطح انجام نمی شود چون انجام این کار ریسک های بسیار زیادی دارد.

برای لیپوساکشن به فوق تخصص جراحی پلاستیک با تجربه و با صلاحیت نیاز دارید:

مطالب ذکر شده نیاز شما به فوق تخصص جراحی پلاستیک با تجربه برای انجام این جراحی را نشان می دهد. متاسفانه لیپوساکشن توسط افراد غیرجراح نیز انجام می شود که گاهی نتایج مصیبت باری دارد.

لیپوساکشن عملی است که به آسانی آموخته می شود اما اجرای آن دشوار است.توانایی انجام این عمل فقط یکی از شرایط لازم جهت لیپوساکشن موفق است.

باید جراحی را انتخاب کنید که مطمئن شود شما کاندیدای مناسبی برای این عمل هستید و روش های جایگزین را نیز به شما پیشنهاد کند و لیپوساکشن را به صورت درست انجام دهد و بتواند از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

انواع مختلف لیپوساکشن:

لیپوساکشن تاموسنت رایج ترین روش لیپوساکشن است و به روشی اشاره می کند که در شروع عمل ترکیبی از سرم و بعضی از داروها در منطقه موردنظر تزریق می شوند.

هدف از تزریق مایع تاموسنت:

1-بافت ها را سفت تر می کند و اجازه برداشتن آسان چربی را می دهد.

2-احیاء مایع را برای بیمار فراهم می کند.

3-خونریزی را کاهش می دهد.

4-باعث کنترل درد بعد از جراحی می شود.

 

بیشتر مایع تاموسنت با انجام لیپوساکشن از بین می رود اما تقریبا 20 درصد آن باقی می ماند که به آرامی توسط بدن جذب می شود یا از زخم خارج می گردد. لیپوساکشن تاموسنت با وسایلی به نام کانوله انجام می شود که به دستگاه ساکشن وصل هستند.
حرکت آرام کانوله به سمت جلو و عقب در حین اتصال به دستگاه ساکشن باعث خارج شدن چربی می شود.

 

لیپوساکشن به کمک لیزر (لیپو اسمارت):

لیپوساکشن به کمک لیزر از لیزر برای آب کردن چربی ها قبل از برداشتن آنها استفاده می کند. این روش باعث جمع شدن پوست می شود چون لیزر گرما ایجاد می کند.البته داده های علمی در این مورد بسیار کم است و بیشتر جراحان معتقدند که میزان جمع شدگی پوست اندک می باشد.

 

برش مورد نیاز جهت لیپوساکشن:

هر روش جراحی نوعی زخم به جای می گذارد. جراح پلاستیک در ایجاد برش تخصص دارد و آنها را در جایی قرار می دهد که کمتر دیده شوند. در مورد لیپوساکشن طول زخم ها 3-2 میلی متر است و زود خوب می شوند طوری که اصلا مشخص نمی شوند. برش کوچک در مناطق مخفی داده می شود تا کانوله لیپوساکشن وارد بافت چربی شود.
این زخم به صورت طبیعی با پوست اطراف ترکیب می شود و در شیارهای طبیعی بدن مخفی می شود. پزشک به طور کامل این موارد را برای شما توضیح می دهد.

 

جزئیات عمل لیپوساکشن:

لیزر لیپولیز و لیپوساکشن معمولا با بیهوشی عمومی یا بیداری همراه با داروهای ارامبخش وریدی انجام می شوند. اگر در بیهوشی عمومی باشید کاملا از اطراف بی خبر هستید. در برخی از بیماران، لیپوساکشن در بیداری انجام می شود.

 

دوران نقاهت بعد از لیپوساکشن:

در خانه نباید فعالیت های سنگین انجام دهید. کبودی در بخش های جراحی شده دیده می شود. مناطق لیپوساکشن شده ممکن است درد داشته باشند.بسته به میزان تحمل درد؛ می توانید در عرض 3 روز به سر کار برگردید. بیشتر بیماران یک هفته بعد از جراحی به سرکار برمیگردند. می توانید یک هفته بعد از جراحی ورزش را شروع کنید.

 

ویزیت بعد از لیپوساکشن:

اولین ویزیت پس از عمل شما یک هفته بعد از جراحی است. در اولین ویزیت، پزشک بخیه ها را می کشد. تا از بین رفتن تورم نمی توانید تفاوتی در ظاهر خود احساس کنید. مانند هر عمل دیگری؛ لیپوساکشن نیز ریسک ها و مشکلاتی دارد. ریسک ها کم هستند اما وجود دارند. در زمان مشاوره پزشک ریسک ها و مشکلات را به شما اطلاع می دهد.

منطق خاص برای لیپوساکشن

 

لیپوساکشن شکم:

محدوده شکم بیشتر از جاهای دیگر در ایران لیپوساکشن می شود.
لیپوساکشن را با سه برش انجام می دهند: یکی در ناف و دو تا در پایین شکم. اگر پوست شکم شما اضافه یا اویزان باشد در پایان این عمل پوست چروکیده تر خواهد شد.
اگر پوست آویزان دارید لیپوساکشن باعث از بین رفتن مشکل شما نمی شود و باید ابدمینوپلاستی(عمل زیبایی شکم) را درنظر بگیرید.

اگر پوست شکم اضافه نباشد، لیپوساکشن شکم باعث کاهش لایه چربی شکم می شود و احساس می کنید صافتر، لاغر تر و باریک تر شده اید.

لیپوساکشن پهلو:

اگر درباره پهلوی خود نگرانی دارید، لیپوساکشن نتایج خوبی برای شما فراهم می کند. در ایران معمولا لیپوساکشن پهلوها رواج زیادی دارد. هدف از این کار باریک کردن کمر مانند ساعت شنی می باشد.
در لیپوساکشن باسن و پهلو معمولا بیمار روی شکم می خوابد چون دسترسی بهتری به مناطق چربی فراهم می کند.
دو برش کوچک در پهلو داده می شود. این امر به بیماران زن اجازه می دهد بتوانند شلوارهای فاق کوتاه بپوشند. منطقه باسن و پهلو معمولا شایعترین محلی است که در مردان با لیپوساکشن درمان می شود.

 

لیپوساکشن داخل و خارج ران:

آیا قسمت بیرون ران شما برجسته است؟ آیا ران های شما به هم مالیده می شود؟ ران ها منطقه خوبی برای لیپوساکشن هستند چون انباشت چربی در اینجا به صورت موضعی است. رایج ترین مناطق در ران قسمتس بیرونی و درونی ران است اگرچه جلو و عقب ران نیز لیپوساکشن می شوند.

انباشت چربی در قسمت بیرونی ران به نام saddle bags شناخته می شود. لیپوساکشن در قسمت بیرونی ران با برش کوچک در چین زیر باسن انجام می شود. ایده ال زیبایی برای قسمت داخلی ران این است که فاصله ای بین آنها در زمان ایستادن و باز کردن پا به عرض شانه وجود داشته باشد(به هم مالیده نشوند).

برش کوچک در کشاله ران داده می شود. قسمت قدامی ران نیز لیپوساکشن می شود. این منطقه را باید با دقت لیپوساکشن کرد چون برداشتن بیش از اندازه چربی باعث ایجاد بی نظمی هایی می شود. قسمت خلفی ران نیز به نام پشت ران شناخته می شود.

بیشتر بیماران در این قسمت انباشت چربی زیادی دارند. این منطقه را می توان به تنهایی یا همراه با قسمت خارجی ران لیپوساکشن کرد.

 

لیپوساکشن صورت

 

­انباشته شدن چربی در صورت و گردن جلوه نا خوشایندی به چهره می دهد و باعث افتادگی و پیری پوست می شود ولی گاهی این چربی ها انقدر زیاد می شوند که دیگر حتی با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی رود، در این مواقع عمل لیپوساکشن گردن و صورت توصیه  می‌شود که در این روش چربی‌های ذخیره شده در ناحیه گردن، غبغب، گونه‌ها و خط گونه برداشته شده تا باعث ایجاد پوستی صاف‌تر و صورتی زیباتر گردد.

 

لیپوساکشن باسن:

لیپوساکشن باسن برای کاهش میزان بیرون زدگی آنها انجام می شود. اگر احساس می کنید که باسن شما بیش از اندازه عریض هستند؛ لیپوساکشن قسمت خارجی ران ممکن است مناسب تر باشد.
هدف از لیپوساکشن علاوه بر خارج کردن چربی ها اضافه از بدن است ،­در نهایت بدن باید از همه جهات متناسب و زیبا به نظر برسد

 

لیپوساکشن قسمت داخلی زانو:

در قسمت داخلی زانو نوعی توده چربی شکل می دهد که می توان آن را با لیپوساکشن از بین برد. برخی از بیماران نیز ظاهر برجستگی در بخش داخلی زانوی خود دارند که به خاطر شکل استخوان ها در اطراف زانو است. تفکیک این برجستگی در زمان لیپوساکشن اهمیت زیادی دارد.
پزشک این منطقه را ارزیابی می کند تا مطمئن شود مناسب برای لیپوساکشن است. برش کوچک در قسمت داخل زانو در جلو یا عقب داده می شود.

 

لیپوساکشن قسمت میانی پشت:

لیپوساکشن قسمت میانی پشت به بخش بالای خط کمر اشاره می کند.بطور شایع بیماران به تا خوردن بافت چربی در ناحیه زیر بند سوتین اشاره می کنند.لیپوساکشن این قسمت کاملا در برداشتن چربی ها و کاهش عمق چین زیر ان موثر است.
خانم ها از نتیجه این کار راضی هستند چون می توانند لباس های بدون پشت یا تنگ بپوشند بدون اینکه بدن آنها از پشت چین بخورد یا بیرون بزند. برش ها در محل سوتین انجام می شود طوری که با سوتین یا لباس شنا پوشیده می شوند.

 

لیپوساکشن بازوها:

اگر بازوهای کلفت یا بزرگ دارید؛ لیپوساکشن به شما کمک می کند لاغرتر و باریک تر به نظر برسند. لیپوساکشن بازوها در قسمت فوقانی بازو انجام می شود. اولین کار تعیین این مساله است که آیا کاندید مناسب برای لیپوساکشن بازو هستید یا خیر.

اگر پوست آویزان یا شل داشته باشید، لیپوساکشن آن را بدتر می کند. برخی بیماران که به دنبال لیپوساکشن بازو هستند، برای عمل لیفت بازو مناسب تر هستند که ترکیبی از لیپوساکشن و برداشتن چربی و پوست اضافه با عمل جراحی است.

پزشک تعیین می کند که آیا لیپوساکشن بازو برای شما مفید است یا خیر. برش کوچک در پشت بازو و در بالای آرنج داده می شود. در بیماران مناسب؛ لیپوساکشن بازو تفاوت قابل توجهی در اندازه بازو ایجاد می کند و نتایج عالی دارد و بدن را متناسب می کند.

 

مناطق متفرقه لیپوساکشن بدن:

 

می توان لیپوساکشن را روی سایر بخش های بدن نیز انجام داد.از جمله:

  • چین خوردگی قدامی زیر بغل
  • چین خوردگی خلفی زیر بغل
  • مچ و ساق پا
  • پشت گردن
  • عانه
  • چانه
  • غبغب

    سوالات متداول درباره لیپوساکشن

     

  • افراد واجد شرایط برای لیپوساکشن چه کسانی هستند ؟
    افراد واجد شرایط برای جراحی لیپوساکشن کسانی هستند که دچار مشکلات قلبی و عروقی نباشند، خانم هایی که باردار یا شیرده نباشند.
  • آیا  بعد از جراحی لیپوساکشن دوباره چاق میشویم؟
    بله افراد باید سعی کنند با رژیم غذایی و ورزش مناسب از تجمع چربی در بدن جلوگیری کنند.زیرا این چربی ها بعد از جراحی لیپوساکشن اطراف قلب جمع می شوند وبسیار خطرناک است .
  • امکان لخته شدن خون درعروق پس از انجام عمل لیپوساکشن می باشد یا خیر ؟

    متاسفانه بله ممکن است پس از انجام عمل جراحی لیپوساکشن بیمار دچار به آمبولی ریه ( لخته شدن خون در عروق) شود  که بیشتر به علت عدم توانایی پزشک در انجام عمل لیپوساکشن است.

  • آیا پوست بیماردر روش لیپوساکشن دچار افتادگی می شود ؟

    بله درکسانی با پوست شل و ترک خورده دارند و یا کسانی که اندازه چربی خارج شده از بدن آنها زیاد می باشد معمولا پوست دچار افتادگی می شود و بیمار بعد از لیپوساکشن نیاز به چند جلسه اصلاحی برای درمان پوستش دارد.

  • میزان خطر این لیپوساکشن و لاغری به چه عواملی بستگی دارد ؟

    لیپوساکشن با توجه به شرایطی که دارد می تواند بی خطرترین یا پرمخاطره ترین عمل ها باشد . موثرترین روش برای جلوگیری از خطرهای زیاد انتخاب یک پزشک با تجربه است که عمل لیپوساکشن را در شرایط کاملا استریل و با مجهزترین دستگاه انجام دهد .
    عدم وجود هر یک از این موارد به ریسک جراحی لیپوساکشن می افزاید .

  • میزان زمانی که صرف لیپوساکشن می شود چه مقدار می باشد ؟

    یک تا چهار ساعت بستگی به حجم چربی که از بدن خارج می شود دارد.

رژیم غذایی پس از لیپوساکشن :

رعایت نمودن رژیم غذایی پس از لیپوساکشن بسیار در نتیجه تاثیرگذار است ، برای کاهش تورم ها باید از مصرف غذاهای پرنمک و چرب اجتناب ورزید ، استفاده از مواد فیبردار تاثیر به سزایی در پیشگیری از یبوست دارد بنابراین توصیه می شود برای اینکه پس از لیپوساکشن به یبوست مبتلا نشوید از رژیم غذایی پر فیبر استفاده نمایید ، هم چنین اشخاصی که در نواحی ران یا شکم دچار چاقی هستند فعالیت های منظم داشته باشند .

برای چه اشخاصی می توان لیپوساکشن را در یک جلسه انجام داد ؟

اگر اشخاص بخواهند فقط درصد کمی از چربی های بدنشان خارج شود می توانند لیپوساکشن را در یک جلسه انجام دهند ، به دلیل اینکه در هر جلسه نمی توان بیشتر از 5 لیتر راخارج کرد ، متخصصین جراحی پلاستیک با توجه به شرایط بیمار و استاندارد خارج کردن چربی در یک جلسه فقط یک بخش از بدن را ساکشن می کنند ، هم چنین اگر شخصی بخواهد علاوه بر چربی های پاها چربی نواحی مختلف نظیر ران ها را خارج نمایید باید در طی چند جلسه این کار را انجام دهد .

لیپوساکشن معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می شود و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد بنابراین زمانی که چربی های شخصی خارج می شود شخص در حالت کاملا هوشیار است ، معمولا مدت زمان لیپوساکشن 2 الی 3 ساعت بسته به چربی که نیاز است استخراج شود متغییر است .

رعایت رژیم غذایی پس از لیپوساکشن به نتیجه و روند بهبودی کمک می کند ، زیرا اگر شخص به یبوست مبتلا نشود به آسانی از طریق سوراخ های ایجاد شده ترشحات و خونابه ها را می توان استخراج نمود .

برای ایجاد فرم بهتر بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آنها کاهش وزن از طریق تنظیم رژیم غذایی و ورزش است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در مواردی به صورت جایگزین کاربرد داشته باشد از آن جمله می‌توان به لیپوساکشن اشاره کرد.

به علت عوارض و مشکلات این روش تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های مختلفی این عوارض را کاهش داد که از جمله می‌توان به استفاده از امواج اولتراسونیک و لیزر اشاره کرد که در مجموع عوارض و منافع هر یک هنوز مورد بحث است و اتفاق‌نظر واحدی بر اولویت هر کدام بر دیگری به صورت قاطع وجود ندارد و متاسفانه منابع تجاری شرکت‌های ابداع‌کننده این تجهیزات نیز بر این ادعاها سایه ‌افکنده است.

 

روش لیزر لیپولیز

 

در لیزر لیپولیز به علت اینکه برای نرم‌کردن چربی از لیزر استفاده می‌شود، نیاز به سایز کوچک‌تری از لوله (کانول) برای خارج کردن چربی وجود دارد و ادعا می‌شود میزان تورم و کبودی نسبت به روش معمولی لیپوساکشن کمتر است.

در حقیقت روش برداشتن چربی از بدن در تمام این رو‌ش‌ها تفاوت کمی دارد و با ایجاد مکش و خلاء به وسیله لوله‌های مخصوص، چربی بدن که در نقاط خاصی انباشته شده است، کشیده می‌شود.

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است

در این روش قبل از اینکه لوله به دستگاه مکنده (ساکشن) متصل شود، با الیاف شیشه‌ای ظریف مخصوص، اشعه لیزر کم توان به بافت چربی تابانده می‌شود تا اینکه مولکول‌های چربی راحت‌تر از هم جدا شوند و سپس با اتصال لوله با فشار منفی چربی‌های آن ناحیه را می‌کشند.

ادعا می‌شود که در این روش دوره نقاهت کمتر بوده و پوست آن ناحیه بهتر جمع می‌شود. همچنین می‌توان این شیوه را همانند لیپوساکشن معمولی با بی‌حسی موضعی انجام داد.

این روش بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نقاط کوچک و محدودی مثل ناحیه مچ پا، زیر گردن، اطراف زانو و آرنج دارای چربی اضافه بوده و نواحی کوچکی از شکم یا پهلو و پا مورد ساکشن قرار گیرد.

 

مزایای لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است.

به علت ظرافت کار با لیزر نتایج زیبایی بسیار ایده آل است و آثار ناهمواری بر خلاف لیپوساکشن های معمولی وجود ندارد.

تابش لیزر در زیر پوست باعث تحریک و ساخته شدن کلاژن و سفت شدن همزمان پوست می شود.

تاباندن لیزر در لایه سطحی باعث رفع سلولیت می شود.

از نظر میزان و مقدار حذف چربی ها در افرادی که مناسب باشند، هیچ فرقی با لیپوساکشن ندارد، ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر است.

 

عوارض لیزر لیپولیز

این روش می‌تواند عوارضی را مثل عفونت، تورم و سوختگی پوست ایجاد کند که به همین دلیل متخصصان روش معمولی لیپوساکشن را اغلب ترجیح می‌دهند.

لیزرلیپولیز باید در جای بسیار محدودی از بدن انجام شود و استفاده گسترده آن به خصوص با روش هایی که در ایران انجام می شود به هیچ وجه درست نیست و روشی که در ایران به کار می رود، یک لیزرلیپولیز غیرواقعی است.

در لیزر لیپولیز واقعی با تاباندن لیزر کم توان در عمق بافت چربی، جدار سلول های چربی تخریب می شود این کار در حجم های بیش از 500 سی سی می تواند باعث مسمومیت کبدی و عوارض مرگ آور دیگری شود، بنابراین روشی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد لیزرلیپولیز نیست.

ضمن اینکه اگر بخواهیم از لیزر در کنار ساکشن کمک بگیریم باید بسیار دقت کنیم زیرا تابش کم توان لیزر تاثیر آنی ندارد و تابش پرتوان آن، باعث سوختن بافت های زیرپوستی مانند اعصاب یا حتی لایه زیرین پوست می شود و عوارض ظاهری و مشکل های مزمن مانند درد مزمن را در پی خواهد داشت.

همان‌طور که مدتی تب استفاده از اولتراسوند در لیپوساکشن بالا رفته بود که با بروز عوارض متعدد و نتایج منفی کم‌کم به بوته فراموشی سپرده شد و هنوز دلایل تثبیت‌شده علمی و آکادمیک جهانی از روش لیپولیز لیزری به عنوان روش ارجح لیپوساکشن حمایت نمی‌کند.

باید تاکید کنیم که روش‌های مختلف لیپوساکشن و کاهش چربی‌های موضعی هرگز به منظور درمان چاقی کاربرد ندارد و اشخاصی که دارای وزن طبیعی هستند برای به دست آوردن فرم بهتر بدن می‌توانند با این روش‌ها مورد درمان قرار گیرند.

تجمع مقداری چربی زیر پوست باعث زیبایی آن می شود، اما اگر چربی از حد طبیعی بیشتر شود، دور اندام های حیاتی جمع می شود و باعث پیری زودرس ارگان های داخلی و زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی خواهد شد

روش کرایو لیپولیز

کرایولیپولیز نیز روش جدیدی است که هنوز باید درباره فواید و مضرات آن تحقیقات زیادی انجام شود.

متاسفانه در ایران بدون آنکه بررسی کاملی از نتیجه نهایی این روش در مراکز علمی صورت گرفته باشد، در بعد تجاری، تبلیغات گمراه کننده ای انجام می شود و افرادی را جذب خود می کند. این افراد نه تنها نتیجه نمی گیرند بلکه دچار عوارضی بسیار بیشتر از مشکل اولیه خود می شوند.

به همین دلیل، توصیه نمی کنیم قبل از اینکه این روش به اثبات علمی برسد مورد استفاده عام قرار بگیرد و هنوز زود است که درباره نتیجه این روش قضاوت کرد.

در روش کرایو لیپولیز با سردکردن داخلی بافت چربی، کاری می کنند که سلول های چربی منهدم شوند و مرگ سلولی اتفاق بیفتد، در نتیجه چربی جذب بدن می شود. اما هنوز ثابت نشده آیا نتیجه این روش در مقایسه با لیپوساکشن مزیتی دارد یا نه.

 

اول رژیم غذایی، بعد لیزر

وقتی دریافت انرژی از میزان انرژی مصرفی در بدن بیشتر باشد، مازاد آن به شکل چربی در بدن تجمع پیدا می کند.

تجمع مقداری چربی زیر پوست باعث زیبایی آن می شود، اما اگر چربی از حد طبیعی بیشتر شود، دور اندام های حیاتی جمع می شود و باعث پیری زودرس ارگان های داخلی و زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی خواهد شد.

چربی ها در برخی نقاط بدن بیشتر تجمع می یابند که از آن جمله می توان به باسن، پهلوها، شکم، بازوها و غبغب اشاره کرد. در صورتی که چاقی طولانی شود، چربی در صورت هم تجمع می یابد.

وقتی کسی رژیم لاغری دارد، شاید چربی بدنش کاهش یابد، اما غلاف روی آن (یعنی پوست) وقتی کش آمد و بزرگ شد، با لاغر شدن کوچک نمی شود! پس دلیل افتادگی پوست، تغییر مکرر وزن (لاغر و چاق شدن) و کاهش و افزایش چربی است.

 

برخی افراد فکر می کنند با پول می توان همه مشکلات را حل کرد اما این تصور اشتباه است. در گذشته افراد چاق به پزشک مراجعه می کشیدند و بدون آنکه زحمتی به خود بدهند، روی تخت دراز می کشند تا لیپوساکشن شوند و پزشک با دستگاه، چربی را خرد کند و بیرون بکشد، اما احتمال داشت رگ سوراخ شود و مقداری از چربی وارد خون و باعث آمبولی، سکته مغزی و قلبی شود. بنابراین به دلیل ریسک بالا، امروزه پزشکان و بیماران میلی به انجام آن ندارند.

برای درمان پایدار چربی های اضافی بدن، باید ورودی انرژی را کاهش داد و با رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی، چربی اضافه را سوزاند.

بعد از شش ماه تا یک سال ضمن آنکه شیوه زندگی خود را اصلاح کرده اند، مازاد چربی ها را که با ورزش و رژیم از بین نمی رود، مثل چربی دو طرف باسن یا پهلوها یا غبغب، با نظر پزشک از طریق لیزردرمانی (رادیوفرکوئنسی یا لیپولیز) می توانند از بین ببرند. گاهی هم لازم است از هر دو روش استفاده شود.

البته فراموش نکنیم نباید انتظاراتی بیش از واقعیت داشته باشیم. با این روش های درمانی هم هرگز اندام شما همانند مدل های معروف نخواهد شد.

لیپوساکشن در واقع کشیدن چربیهای نامطلوب توسط دستگاه مکنده از طریق سوراخهای کوچک و بدون برش جراحی است.
در این روش چربی از محلهای ناخواسته مثل شکم،ران،باسن ، بغل پا،زانو،بازو،چانه،گونه و گردن برداشته میشود. اکنون روشهای جدیدی طی دهه اخیر ابداع شده اند که نتایج این عمل را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است.

البته لیپوساکشن هرگز جایگزین ورزش و رژیم نمیشود اما در داخل بدن ما نقاطی وجود دارند که چربی آن با ورزش و رژیم از بین نمیروند مانند پهلو ها ، کناره خارجی رانها،بازو و … . در این موارد تنها راه لیپوساکشن است.

چربیهای سطح بدن از دو لایه عمقی و سطحی تشکیل شده اند . ضخامت لایه سطحی در تمام نقاط بدن تقریبا ثابت است ولی لایه عمقی در نواحی مختلف دارای ابعاد متفاوتی میباشد.

اتفاقی که در لیپوساکشن رخ می دهد بر داشتن چربیهای لایه عمقی است، و چربی لایه سطحی نباید دستکاری شود. اگر این نکته رعایت نگردد ، باعث بروز ناهمواری میشود.

حصول نتیجه مطلوب در لیپوساکشن مستلزم وجود پوستی سالم و بدون علائمی از ترکهای پوستی است . پوست یک فرد جوان که دچار چاقی شدید و سابقه حاملگی نباشد ، حالت ارتجاعی و انعطاف دارد و بعد از کشیدن چربی زیر آن میتواند متناسب با حجم جدید خود را جمع کرده و حالت آویزان پیدا نکند.

باید انتظارات شما از لیپوساکشن واقعی باشد نه رویایی. باید بدانبد که لیپوساکشن ظاهر شما را بهبود بخشیده واعتماد به نفس شمارا افزایش میدهد ،اما ضرورتا بدان معنا نیست که کاملا با ایده آل شما مطابقت نماید.

بهترین کاندید برای لیپوساکشن افراد با وزن تقریبا نرمال با پوستی سالم و انعطاف پذیر هستند که دچار مناطقی
از چربی اضافی باشند. سن فاکتور مهمی نیست اما اصولا هر چه سن بالاتر باشد،انعطاف پذیری پوست کمتر میشود.

انواع مختلفی از روشهای بیهوشی در لیپوساکشن به کار می رود. اگر قرار است که لیپوساکشن به صورت محدود وبا حجم کم انجام شود، بیحسی موضعی کفایت میکند،اما در صورت تمایل بیمار ،به صورت همزمان از داروهای آرام بخش و خواب آور نیز استفاده میشود. در برخی موارد خصوصا با حجم های بالا ی لیپوساکشن ، بیهوشی عمومی کاربرد دارد .

 

تکنیک جراحی

 

 

از طریق برشهای کوچک 3-4 میلی متری وبا استفاده از لوله های فلزی باریک و دستگاه مکنده چربی های عمقی برداشته میشوند . محل برشها طوری انتخاب میشود که اسکار آن مشخص نباشد.

یکی از روشهای جدید در لیپوساکشن ،استفاده از اولترا سوند(امواج صوتی) است. به دلیل وجود عوارض بیشتر استفاده از آن محدود به مناطقی از بدن است که حاوی چربی متراکم بوده و با روش معمول قابل کشیدن نباشد.

به صورت نرمال لیپوساکشن یک عمل مطمئن و بی خطر است، به شرط آنکه انتخاب بیمار ،وسایل مورد استفاده و روش انجام کار صحیح و مناسب بوده و جراح دوره لیپوساکشن را گذرانده باشد . در کشور ما تنها افراد دوره دیده ، فوق تخصصین جراحی پلاستیک می باشند .
در مواردی که حجم تخمینی لیپوساکشن بالای 5 لیتر باشد بهتر است از انجام جراحیهای همزمان مثل جراحی زیبایی شکم احتناب گردد.

بعد از عمل

بعد از عمل ،ترشح از محل سوراخها طبیعی است. برای کنترل ورم و شکل گیری پوست معمولا از یک گن مخصوص به مدت 4-8 هفته استفاده می شود .درد بعد از عمل چندان شدید نخواهد بود ولی کبودی پوست  چند روز طول می کشد .

بعد از اتمام لیپوساکشن ، بیمار باید هر چه زودتر از تخت پایین آمده و راه برود. بعد از چند روز شما می توانید فعالیت روزمره خود را از سر بگیرید. از فعالیت و ورزشهای سنگین تا یک ماه باید اجتناب شود.48 ساعت بعد از عمل می توانید دوش بگیرید.

 

ظاهر جدید شما

در روزهای اول به سبب ورم و کبودی ظاهر شما حتی از قبل هم بدتر به نظر می رسد ولی به مرور از شدت آن کاسته شده و بعد از 6 هفته 70% ورم جذب میگردد. نتیجه نهایی بعد از 6 ماه حاصل میگردد.

پوست سالم و قابل انعطاف به خوبی جمع شده و با قالب جدید همخوانی پیدا مینماید . اما در موارد چاقیهای شدید موضعی یا زمانی که خطوط پوستی ناشی از کشش زیاد (مانند حاملگی ) وجود داشته باشد ، این قابلیت پوست از بین رفته و در این موارد باید پوست اضافی نیز برداشته شود.

تعداد سلولهای چربی ثابت است و بعد از لیپوساکشن سلولهای برداشته شده جایگزین نمی شوند، ولی در صورت عدم رعایت رژیم غذایی ،سلولهای باقی مانده چربی اضافی را در خود ذخیره کرده و متورم میشوند .اما در هر صورت چاق شدن مجدد فرد به شکی متناسب و در تمام سطح بدن رخ میدهد.

 

دوره ی بهبودی

انجام دادن آموزش های پزشکتان ، کلید موفقیت عمل جراحی شماست . بسیار مهم است که محل برش های جراحی در حین التیام در معرض فشار ، سائیدگی ، یا حرکت قرار نگیرد . پزشک شما دستورالعمل های ویژهبرای مراقبت را به شما آموزش خواهد داد .

پس از عمل جراحی ، یک لباس فشاری یا بانداژ الاستیک ممکن است روی محل عمل بسته شود ولازم است ۳-۴ هفته استفاده نمایید. اینها به کنترل تورم و فشردن پوست به اندازه ی شکل جدید بدن کمک می نمایند .

بعلاوه ممکن است درن های کوچک موقتا از برش های موجود قبلی ، در زیر پوست گذارده شوند تا مایع یا خون جمع شده را تخلیه نمایند که بایستی مدت کوتاهی بعد از عمل خارج شوند.

ممکن است دستور العمل های مشخصی مانند این موارد به شما داده شود ، چگونه از محل عمل مراقبت نمائید

داروهائی که بصورت موضعی یا خوراکی جهت ترمیم زخم یا کاهش خطر عفونت تجویز می گردند

 

نتایج طولانی مدت خواهند بود

ممکن است ماهها طول بکشد تا ورم ناشی از عمل کاملا برطرف شود . با ایجاد این وضعیت ، حصول شکل جدید شما و بهبود خودانگاری ( تصور ذهنی فرد از خودش ) به تدریج افزایش خواهد یافت .

احساس رضایتی که شما از عمل اولیه لیپوساکشن حس می نمائید ، مادامیکه وزن خود را کنترل کرده و روش زندگی سالم داشته باشید ادامه خواهد یافت .
افزایش چشمگیر وزن ممکن است نتیجه ی عمل را معکوس نماید . پس از لیپوساکشن ، بدن باریک تر و متناسب تر شما ، انعکاس بهتری از زندگی سالم و فعال شما خواهد بود .

ormed.ir

  • علی امیرپرست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی