تکنولوژیست جراحی

آشنـایی با رشتـه ی تکنـولوژی جراحی و مهارت های آن

يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۳۸ ب.ظ

در این مقاله ما میخواهیم شما را با رشته ی اتاق عمل و آینده کاری آن آشنا کنیم..با ما همراه باشید‌‌..
● در سراسر دنیا برنامه اتاق عمل به دو صورت ارائه میشه..
در حالت اول، فرد کارشناسی پرستاری میگیره (اصطلاحا میگن Registered Nurse یا به اختصار RN) و بعد برای اتاق عمل حدود ۱ تا ۲ سال آموزش میبینه.


در حالت دوم، فرد کاردانی اتاق عمل میگیره و میتونه به عنوان سیرکولر و اسکراب آماده بشه، بعدش در صورت تمایل یک دوره ۱.۵ تا ۲.۵ ساله میبینه و برای نقش کمک جراح اول آماده میشه. (فرد اسکراب نباید همزمان در نقش کمک جراح اول یا حتی دوم انجام وظیفه کنه!!)
در انجمن پرستاران اتاق عمل آمریکا یا AORN تکنسین اتاق عمل میتونه تا دوره‌های تخصصی بالاتر ادامه تحصیل بده. البته با ذکر این نکته که افراد هر گروهی که دوره تخصصی رو گذروندن شرح وظایف خودشونو دارن و کارشون با یه تکنسین اتاق عمل فرق داره!!
اصطلاح تکنولوژیست جراحی برای کسی هستش که برای نقش فرد اسکراب در ۳ سطح آموزش میبینه. سطح اول برای ورود به عمل‌های عمومی، سطح دوم برای عمل‌های تخصصی‌تر و سطح سوم فرد در حوزه مدیریت وارد میشه..
البته در بعضی از اتاق عمل های ایران هم بعضی افراد با مدرک کارشناسی اتاق عمل و دارای سابقه کاری بالا هم در حوزه مدیریت اتاق عمل هم فعالیت میکنند.
طبق استاندارد AORN کمک اول جراح در ۳ سطح پایه، عمومی و تخصصی فعالیت میکنه. کمک جراح اول میتونه یه پزشک، یه پرستار دوره دیده اتاق عمل و یا یک تکنولوژیست جراحی باشه که دوره آموزشی اضافه ۱.۵ تا ۲.۵ ساله رو گذرونده و مجوز داره.


● توی ایران هم از سال ۶۶ کاردانی اتاق عمل اومد، بعد کارشناسی و الان چند سالی هست که ارشد این رشته اومده. حوزه فعالیت کاردانی با کارشناسی هیچ فرقی نداره و یه نفر هم سیرکولره، هم اسکراب میشه هم کمک جراح میشه، توی بعضی بیمارستانا کار پکینگ هم انجام می دن..
در این شغل شما بیشتر از اینکه اطلاعات تئوری بالایی داشته باشید، نیازمند تجربه ی عملی هستید چرا که به طور مثال اگه همه چیزو بلد باشید ولی یه بخیه ی ساده رو نتونید سر عمل بزنید در کارتون اصلا پیشرفتی نمی کنید..برای این شغل شما اصلا نباید از خون بترسید چرا که تقریبا در همه عمل ها شما با خون بیمار تماس دارید و ازین بابت نباید استرس بگیرید.. نکته ای دیگه که باید به آن توجه داشته باشید اینه که در این شغل، شما ممکنه برای بعضی عمل ها حتی چندین ساعت روی پا بایستید پس اگه با این شرایط مشکل دارید و نمیتوانید با آن کنار بیاید پیشنهاد میکنم سراغ رشته های دیگه برید..


در این رشته یکی از کار های مهمی که یک تکنسین یا کارشناس اتاق عمل باید انجام دهد، کاستن اضطراب بیمار قبل از جراحی است چرا که این کار کلید پیشگیری از بسیاری از عوارض ناشی از دریافت بیهوشی است و با دلگرمی به بیمار در قبل از عمل جراحی کمک بزرگی به او کرده اید..
در پست های بعدی ما شما را با درآمد این رشته و به صورت دقیق تر با وظایف یک کارشناس اتاق عمل آشنا خواهیم کرد..


با ما همراه باشید.

 

www.ortechnologist.ir

  • علی امیرپرست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی